Diabetes är en fruktansvärd sjukdom.

Allt fler yngre barn får den. När jag fick diabetes 1994, när jag alltså var 4 år var det ovanligt att någon så ung fick det. Idag är det inte ovanligt att 2åringar drabbas, och varje dag insjuknar 2 barn i Sverige.

Risken för att bli blind, få alla möjliga hjärt-och kärlsjukdomar, tvingas amputera kroppsdelar mm. är hög om man inte håller koll på sin sjukdom på bästa sätt. Men även fast man sköter den på bästa tänkbara sätt har man ändå stor risk att drabbas av följdsjukdomar.

Det är fanimig ingen lek att ha diabetes och man blir påmind av att man inte är som alla andra varje dag!

Vi kan göra precis samma saker som alla andra men det kräver en hel del planering innan, inför vissa saker måste man till och med börja förbereda sig dagen innan genom att kanske ta mindre insulin eller äta mer ordentlig mat än vad man annars gör.

Jag tror inte att så många fattar vad det är att leva i det här helvetet varje dag. Unga personer dör av sjukdomen eller av någon följdsjukdom. Det finns många människor runt om i världen som har det mycket sämre än vad jag och alla andra barn/ungdomar i Sverige med diabetes har, det säger jag inte. Men jag blir lika upprörd varje gång någon bara skrattar bort det när man berättar att man har diabetes och vad som kan hända genom att säga att "Det är väl inte jobbigt med diabetes, man kan ju ha insulinpumpar och alla möjliga bra saker som gör att man inte märker av den" SÅ JÄVLA SKITFEL! Det finns hjälpmedel men inget som gör att man kan skratta bort sjukdomen. Tro mig.

Det finns inget botemedel eller vaccin mot sjukdomen. Det beror på att forskningen inte får tillräckligt med pengar för att kunna framställa det. Och det suger!

Jag vaknar fortfarande på nätterna och bara grinar och har sån jävla panik och känner sån jävla rädsla att jag knappt kan andas när jag drömt om alla gånger det har gått snett för mig de senaste åren.

Alla mina tankar går till CC och hennes familj och har gjort det några dagar nu. Fyfan vilken jävla kamp! Men kämpa på! Sjukdomen får inte ta dig!
Jag har ingen aning om hur det går för dom just nu, och är det någon som vet något så vill jag hemskt gärna veta! Jag ber till vad det nu än är som gör att mirakel sker inom det medicinska att det ska gå bra för henne!

Kommentarer
Postat av: Elin

Jag älskar dig vännen min.

2009-08-07 @ 19:26:47
URL: http://wickedwonderboy.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0